Τρίτη 13 Αυγούστου 2013

Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού παιδιών 4-8 ετών



Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού  παιδιών 4-8 ετών

Της  Ζωής Καραμπατζάκη, Δρ Ειδικής Αγωγής

Διαγνωστική στοχοθεσία
Το Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού  παιδιών 4-8 ετών  στοχεύει στην πρώιμη ανίχνευση και έγκαιρη αναγνώριση της αναπτυξιακής διαταραχής συντονισμού, καθώς και στη διερεύνηση των σχετικών με την εμφάνιση αυτής παραγόντων σε παιδιά ηλικίας 4-8 ετών. Αναπτύχθηκε από τους Καραμπατζάκη (2002) και Σταύρου (2002, 2003,2006) στο Εργαστήριο Ειδικής και Θεραπευτικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Σε ποιους απευθύνεται
Το Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού  παιδιών 4-8 ετών  απευθύνεται σε επιστήμονες και ερευνητές με γνωστικό αντικείμενο την ψυχοκινητικότητα, σε εκπαιδευτικούς γενικής, ειδικής και φυσικής αγωγής, σε παιδαγωγούς, ψυχολόγους, ψυχιάτρους και εργοθεραπευτές και όχι μόνον.

Δομή

Το Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού  παιδιών 4-8 ετών  περιλαμβάνει δύο αλληλοσυμπληρούμενα τμήματα και συγκεκριμένα ένα τεστ και ένα ερωτηματολόγιο δύο τύπων.Το τεστ ελέγχει άμεσα το συντονισμό τόσο της αδρής όσο και της λεπτής κινητικότητας παιδιών ηλικίας 4-8 ετών.  Αποτελείται από δέκα (10) υποτέστ: σχέδιο ενός ανθρωπάκου (σχεδίασε έναν άνθρωπο), αντιγραφή σχημάτων, πέρασμα χαντρών σε κλωστή, λαβύρινθος, στατική ισορροπία, περπάτημα στις μύτες και φτέρνες, τύλιγμα νήματος σε καρούλι, χτίσιμο γέφυρας με τα δύο χέρια, περπάτημα στο ρυθμό εμβατηρίου, ευκινησία στο τρέξιμο.
Ο πρώτος τύπος του ερωτηματολογίου αποτελείται από 56 ερωτήσεις και αναφέρεται σε παιδιά ηλικίας 4-6 ετών. Ο δεύτερος τύπος αποτελείται από 35 ερωτήσεις και αναφέρεται σε παιδιά ηλικίας 6-8 ετών. Και οι δύο τύποι του ερωτηματολογίου απαντώνται από τον εκπαιδευτικό και αποσκοπούν στη διερεύνηση  των ψυχοκινητικών δυσκολιών των παιδιών της τάξης του καθώς και στη διαφορική διάγνωση των διαταραχών ψυχοκινητικού συντονισμού.

Δείγμα και νόρμες

            Το Τεστ Ανίχνευσης Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού  παιδιών 4-8 ετών  σταθμίστηκε σε ένα δείγμα 1.200 παιδιών (607 αγόρια και 593 κορίτσια) ηλικίας 4- 8 ετών, εκ των οποίων τα 503 προέρχονταν   από σχολεία της Αττικής και τα  697 παιδιά από σχολεία της επαρχίας. Από τα παιδιά αυτά τα 607 ήταν αγόρια και τα 593 κορίτσια. Έχουν κατασκευαστεί  νόρμες με την εκατοστιαία θέση και τις τιμές z του τεστ και με την  εκατοστιαία θέση των δύο τύπων του ερωτηματολογίου και γίνεται διαφοροποίηση κατά ηλικία (4-5 ετών, 5-6 ετών , 6-7 ετών και 7-8  ετών).
Τρόπος βαθμολόγησης
              Κάθε  υποτέστ βαθμολογείται ξεχωριστά και διαφορετικά. Η βαθμολόγηση του ερωτηματολογίου γίνεται σε πεντάβαθμη  κλίμακα (από 1έως 5) και εκφράζει το βαθμό δυσκολίας κάθε παιδιού σε ψυχοκινητικές δραστηριότητες.

Εγκυρότητα

            Οι συσχετίσεις των μεταβλητών και οι παραγοντικές αναλύσεις έδειξαν ότι η μέθοδος έχει καλή εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής, καθώς και καλή δομική και προβλεπτική εγκυρότητα.
Αξιοπιστία
            Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας (δείκτης  Cronbachs ήταν 0,94, για το τεστ., 0,96 για τον πρώτο  τύπο ερωτηματολογίου και 0,94 για το δεύτερο τύπο ερωτηματολογίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου