Τετάρτη 15 Απριλίου 2020

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ






Προτάσεις για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο
1ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής
                   των  Σ.Ε.Ε. κλάδου ΠΕ60    Ε. Βαγή, Ζ. Καραμπατζάκη, Γ. Παύλου

Περιεχόμενα


Εισαγωγή

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι
Στις παρούσες έκτακτες συνθήκες που βιώνει η χώρα μας και ολόκληρος ο πλανήτης καλούμαστε όλοι να συνεχίσουμε  το εκπαιδευτικό μας έργο με διαφορετικούς τρόπους από ό,τι κάναμε μέχρι σήμερα.  Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα πρόσφορο μέσο προκειμένου να παραμείνουμε σε επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς. Σίγουρα το μέσο αυτό  δεν μπορεί να υποκαταστήσει  τη δια ζώσης διδασκαλία, ωστόσο αξίζει τον κόπο να προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον των νηπίων μας για το σχολείο και την εκπαιδευτική διαδικασία με όποιο τρόπο κρίνουμε κατάλληλο.
Σύμφωνα με τις οδηγίες  του Υπουργείου μας η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δύναται να είναι τόσο σύγχρονη όσο και ασύγχρονη ή και μικτή. Κάθε σχολική μονάδα μπορεί αυτόνομα να επιλέξει τη μορφή που θα  συνεχίσει να προσφέρει τις εκπαιδευτικές της υπηρεσίες. τη συχνότητα και το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων της. Η επιλογή θα γίνει με βάση τις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών και των οικογενειών  τους, αφού τα νήπια βρίσκονται πάντα σε άμεση εξάρτηση από τον ενήλικο που τα φροντίζει. Επομένως όποιον τρόπο κι αν επιλέξετε θα πρέπει, για ευνόητους λόγους, να ενημερώσετε τους γονείς των μικρών μαθητών μας και να εξασφαλίσετε τη συνεργασία τους. 
            Αρκετά νηπιαγωγεία , όπως μας έχετε πληροφορήσει, έχουν επικοινωνήσει με τους γονείς και τα νήπια του σχολείου τους τηλεφωνικά και λειτουργούν ομάδες viber  και  whatsapp ή  ανταλλάσσουν ηλεκτρονικά μηνύματα, ενώ  ορισμένα  διαθέτουν ιστολόγιο μέσω του οποίου επικοινωνούν με τους γονείς και τα νήπια και προτείνουν ποικιλία δραστηριοτήτων και ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού. Κάποια έχουν επιλέξει τη  σύγχρονη επικοινωνία και αξιοποιούν  την πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων zoom ή άλλες πλατφόρμες για σύγχρονες συνεδρίες με τους μαθητές  και τους γονείς τους. Άλλοι  συνάδελφοι επέλεξαν να επικοινωνούν με την τάξη τους με την χρήση του ψηφιακού  πίνακα ανακοινώσεων padlet. Αρκετές/οί συνάδελφοι δημιούργησαν ηλεκτρονική τάξη στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο. Ανάμεσα στις δραστηριότητες που προτείνονται στους γονείς είναι η ζωγραφική σε χαρτί ή άλλα υλικά, οι κατασκευές,  διάφορα παιχνίδια,  παιχνίδια λόγου, σταυρόλεξα, κρεμάλα, ακρόαση μουσικής και παραμυθιών, παρακολούθηση ψηφιακών παραμυθιών, video με μουσική από το youtube,  κατασκευή puzzle με το jigsawpuzzles, ζωγραφική με το Tux paint ή άλλα παρόμοια εργαλεία, μικρές ασκήσεις είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή με το learningapps κ.α.  Επίσης, από ό,τι πληροφορούμαστε έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των συναδέλφων, πράγμα εξαιρετικά βοηθητικό και ελπιδοφόρο!   Σίγουρα υπάρχουν ιδέες και για άλλες δραστηριότητες και χρησιμοποιούνται και άλλα εργαλεία που δεν αναφέρονται εδώ.  Σημαντικός   παράγοντας σε όλα αυτά είναι και οι δικές σας  ψηφιακές ικανότητες,  ο αντίστοιχος εξοπλισμός που διαθέτετε και η ανταπόκριση των γονέων των μαθητών μας.  Το ίδιο το Υπουργείο με την εγκύκλιο: Φ8/38091/Δ4/ 16-03-2020  προτείνει μια σειρά εργαλείων, μαζί με σχετικές οδηγίες ως προς τη χρήση τους, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς. Με τη σειρά μας θα προσπαθήσουμε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη παιδαγωγικής υποστήριξης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε νηπιαγωγεία ευθύνης μας. Στη συνέχεια του εγγράφου θα βρείτε έναν ενδεικτικό κατάλογο με ορισμένα διαθέσιμα εκπαιδευτικά εργαλεία ανά μαθησιακό αντικείμενο καθώς και ένα παράδειγμα με σχετικές οδηγίες για τη λειτουργία των μαθησιακών αντικειμένων του Φωτόδενδρου.
Εκ μέρους μας θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων των νηπίων και των γονέων τους. Όποιο και αν είναι το μέσον επικοινωνίας σας, σε περίπτωση που μοιράζεστε  με όλους φωτογραφίες ή στιγμιότυπα στα οποία είναι εμφανή τα πρόσωπα των παιδιών, να φροντίζετε να καλύπτονται, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα με τα προσωπικά δεδομένα.
Γενικά  οποιοδήποτε υλικό κι αν στέλνετε θα πρέπει πάντα να δίνετε και κάποιες σύντομες και κατανοητές οδηγίες. Για παράδειγμα όσοι  συνάδελφοι χρησιμοποιείτε το YouTube, στέλνοντας με ηλεκτρονικό μήνυμα έναν σύνδεσμο στα παιδιά, για ακρόαση παραμυθιών, τραγουδιών ή /και παρακολούθηση ενός σύντομου βίντεο, καλό είναι να εξηγείτε στους  γονείς το  στόχο σας. Και βέβαια η αποστολή υλικού να γίνεται σταδιακά και η χρήση των μέσων  σε λελογισμένη βάση, χωρίς να  βομβαρδίζονται οι γονείς με πληροφορίες και υλικό, ακόμα και αν κάποιοι «πιέζουν», όπως μας μεταφέρετε,  προς αυτή την κατεύθυνση! Είναι καλό να κατανοήσουν και οι γονείς ότι η παρούσα εξαιρετικά δύσκολη από πολλές απόψεις συγκυρία, μπορεί να σταθεί αφορμή για μια πιο ουσιαστική επικοινωνία με τα παιδιά τους.  Επικοινωνία ανθρώπινη, καθημερινή, που δεν  βασίζεται στην οθόνη ενός υπολογιστή. Εξάλλου πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι τα μικρά παιδιά μπορούν να εκτίθενται στη χρήση οθόνης για λίγη μόνο ώρα την ημέρα.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο ενδεικτικός κατάλογος ηλεκτρονικού υλικού είναι για δική σας χρήση. Το ίδιο ισχύει για οποιοδήποτε υλικό. Πράγμα που σημαίνει πως δεν  στέλνουμε ολόκληρο τον κατάλογο ως έχει στους γονείς,  γιατί το τεράστιο μέγεθος της πληροφορίας καθιστά το υλικό μη λειτουργικό για κάποιον που δεν είναι εξοικειωμένος. Επιλέγουμε λοιπόν εμείς, μόνο τμήμα του υλικού με κριτήριο την καταλληλότητά  του για την νηπιακή ηλικία και τον στόχο που θέλουμε να εξυπηρετεί.


Ενδεικτικός κατάλογος ηλεκτρονικού υλικού


Ο μικρός αναγνώστης http://www.mikrosanagnostis.gr/ από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.
Στον ιστότοπο αυτό γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές έχουν τη δυνατότητα:
  • Να επιλέξουν ένα βιβλίο από όσα προτείνει ο ιστότοπος σύμφωνα με τα κριτήρια που έχει επιλέξει ο χρήστης (π.χ. ηλικία)
  • Να βρουν βιβλιοθήκες 
  • Να ακούσουν αφηγήσεις ιστοριών από γνωστούς ηθοποιούς
  • Να διαβάσουν συνεντεύξεις από συγγραφείς και εικονογράφους
  • Να ενημερωθούν για ένα θέμα που ίσως τους ενδιαφέρει και στη συνέχεια να ολοκληρώσουν δραστηριότητες σχετικά με αυτό (όπως πχ. Παζλ) 
  • Να γράψουν μια ιστορία και να συμμετέχουν σε σχετικό διαγωνισμό

Η Ανοιχτή Βιβλιοθήκη https://www.openbook.gr/category/literature/children/ στην οποία υπάρχουν πολλά ψηφιακά παραμύθια και κοινωνικές ιστορίες για την προσχολική και ειδική αγωγή , λογοτεχνικά βιβλία, κόμικς καθώς και ελεύθερα ηχητικά βιβλία.
Ο ιστότοπος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) http://prosvasimo.iep.edu.gr/ στον οποίο μπορούμε να βρούμε Κοινωνικές Ιστορίες για την Aνάπτυξη Kοινωνικών και Συναισθηματικών Δεξιοτήτων, Δεξιοτήτων Ζωής και Αυτόνομης Διαβίωσης για τους μαθητές.

Η Ελεύθερη Ψηφιακή Βιβλιοθήκη https://www.ebooks4greeks.gr/ η οποία είναι ένας τόπος ανοιχτής πρόσβασης που προσφέρει νόμιμα ελληνικά δωρεάν βιβλία (free ebooks) και Audiobooks ( βιβλία σε ακουστική ηχητική μορφή) για την προσχολική αγωγή.
Ιστόποτος με παιδικά παραμύθια ελεύθερα και με αφήγηση online.

Ψηφιακές Δραστηριότητες  για όλα τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου

Μια πρωτότυπη σειρά κινουμένων σχεδίων που στοχεύει στη γνωριμία του παιδιού με τα γράμματα και τους ήχους της γλώσσας μέσα από την ψυχαγωγία.
  • Εκπαιδευτικό λογισμικό Γλώσσας Α-Β Δημοτικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου http://ts.sch.gr/repo/online-packages/dim-glossa-a-b/start.html. Περιέχει δραστηριότητες οι οποίες είναι κατάλληλες και για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας.
  • Λογισμικό  για νηπιαγωγείο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου «Μαθαίνω τη γλώσσα μου. Το παράξενο ταξίδι του Φουντούλη»
  • Λογισμικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για νηπιαγωγείο: Εξερευνητής του Υπολογιστή-Ηλεκτρονικός Ταχυδρόμος http://edu-gate.minedu.gov.gr/ Περιλαμβάνει δραστηριότητες και παιχνίδια για τη Γλώσσα (χρήση και εκμάθηση λέξεων που αφορούν το παιδί, την οικογένειά του, τη φύση, απλές λέξεις της καθημερινότητάς του).
  • Αποκρυπτογράφηση με εικόνες: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-10762 Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι οι λέξεις απαρτίζονται από μικρότερα κομμάτια, τα γράμματα. Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αποκρυπτογραφήσουν λέξεις, χρησιμοποιώντας τα γράμματα του αλφαβήτου και τις εικόνες που τους δίνονται προκειμένου να εξασκηθούν τόσο στην αναγνώριση του πρώτου γράμματος των λέξεων όσο και στην αντιστοίχιση λέξεων και εικόνων.
  • Βρες μια λέξη: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-2457  με στόχο την
εξοικείωση των μικρών μαθητών με τη χρήση του ποντικιού μέσα από δραστηριότητες συλλογής αντικειμένων βάσει του αρχικού γράμματος της ονομασίας τους.
Μπορούμε να βρούμε ποιήματα, παραμύθια, μικρές ιστορίες, μύθους  για πολλές θεματικές ενότητες και σχετικές διαδραστικές εφαρμογές οι οποίες είναι κατάλληλες για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας.

Παιδί και μαθηματικά


·         Λογισμικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για νηπιαγωγείο: Εξερευνητής του Υπολογιστή-Ηλεκτρονικός Ταχυδρόμος:  http://edu-gate.minedu.gov.gr/ Περιλαμβάνει δραστηριότητες και παιχνίδια που αφορούν τις πρώτες μαθηματικές έννοιες που διδάσκονται τα παιδιά στο νηπιαγωγείο (μεγέθη-σχήματα-αναλογίες-αντιστοιχίσεις-χωροχρονικές έννοιες-αριθμοί-απλές πράξεις)
·         Τόσα Όσα: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10760?locale=el στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τις αριθμητικές ποσότητες (αριθμοί από το ένα μέχρι και το εννέα). Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εξασκηθούν στην αναγνώριση και την αντιστοίχιση αριθμών με τις αντίστοιχες ποσότητες.
·         Αναγνώριση και Αναπαραγωγή Μοτίβου: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10761?locale=el
Η δραστηριότητα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εξασκήσουν την παρατηρητικότητά τους, ώστε να αναγνωρίσουν και να συμπληρώσουν μοτίβα της μορφής ΑΒ, ΑΒΓ, ΑΒΓΔ, με στόχο την εξοικείωση τους  με την αναγνώριση και την αναπαραγωγή μοτίβων.
·         Αναπαραγωγή Προτύπου: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10764?locale=el Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να παρατηρήσουν και να αντιστοιχίσουν τις εικόνες, ώστε να αναπαραγάγουν το δοσμένο πρότυπο, με τη χρήση του ποντικιού, με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την αντιστοιχία ένα προς ένα (1:1).
·         Πίνακας Διπλής Εισόδου καιρός: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10769?locale=el Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να παρατηρήσουν τον καιρό της κάθε ημέρας, να τον καταγράψουν, εισάγοντας δεδομένα στον πίνακα, και να κάνουν προβλέψεις για τις καιρικές συνθήκες τις επόμενες ημέρες.
·         Υπολογιστικό Φύλλο για μικρά παιδιά: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10770?locale=el Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές δυνατότητες ενός υπολογιστικού φύλλου με την εισαγωγή δηλαδή αριθμητικών δεδομένων και την ταυτόχρονη μετατροπή τους σε ραβδογράμματα ή κυκλικά διαγράμματα Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί για την καταγραφή δεδομένων από δραστηριότητες παρατήρησης, τη διατύπωση υποθέσεων και τον έλεγχό τους.
·         Ο τροχός της τύχης Πιθανότητες: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10771?locale=el Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν υποθέσεις και να εκτελέσουν μια σειρά από πειράματα τύχης, προκειμένου να διαπιστώσουν αν επιβεβαιώνονται ή απορρίπτονται οι αρχικές αυτές υποθέσεις.

·         Πίνακας Διπλής εισόδου Μαθητές: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10774?locale=el Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με την εισαγωγή δεδομένων σε πίνακα διπλής εισόδου με θέμα τη διάθεση των μαθητών της τάξης και παράλληλα τους δίνεται η δυνατότητα να παρατηρήσουν τα δεδομένα αυτά σε μορφή ραβδογράμματος, ώστε να είναι σε θέση να εξαγάγουν συμπεράσματα, να κάνουν υποθέσεις και να λύσουν προβλήματα. Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη σε δραστηριότητες που αφορούν σε μικρές ψηφοφορίες ή δραστηριότητες καταγραφής γνώμης / άποψης.
·         Παιχνίδι μνήμης με ζώα: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10773?locale=el
Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ταίριασμα των όμοιων εικόνων. Με το άνοιγμα κάθε κάρτας-εικόνας, ακούγεται ο χαρακτηριστικός ήχος του εικονιζόμενου ζώου. 
·         Παιχνίδι μνήμης με ήχους σπιτιού: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10775?locale=el Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ταίριασμα των όμοιων εικόνων με χαρακτηριστικούς ήχους του σπιτιού.
·         Παιχνίδι μνήμης με μουσικά όργανα: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10777?locale=el Σκοπός του παιχνιδιού είναι το ταίριασμα των όμοιων εικόνων με μουσικά όργανα. Με το άνοιγμα κάθε εικόνας  ακούγεται ο χαρακτηριστικός ήχος του εικονιζόμενου μουσικού οργάνου.
Στόχος της διαπεραστικής εφαρμογής είναι η εξοικείωση των μικρών μαθητών στην έννοια των αριθμών από το 1-10 μέσα από δραστηριότητες καταμέτρησης στοιχείων συνόλων και αντιστοίχισης τους με τον αριθμό του πλήθους τους.
Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι οι μαθητές να αναγνωρίζουν και χρησιμοποιούν τα διαθέσιμα γεωμετρικά σχήματα συνθέτοντας την εικόνα.

Το λογισμικό υποδιαιρείται σε δύο κύριες ενότητες, «Μαθηματικά Α’ δημοτικού» και «Μαθηματικά Β’ δημοτικού». Επίσης υπάρχουν σχέδια εργασίας και διαθεματικές δραστηριότητες. Η ενότητα της Α’ δημοτικού αποτελείται από παιγνιώδεις δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, όπως: αναγνώριση αριθμών,  μετρήσεις και γεωμετρία (γραμμές, σχήματα, αντικείμενα
·         Βασικός προγραμματισμός Ρομπότ: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11286 . Περιβάλλον προγραμματισμού ρομπότ, με τη χρήση εντολών κίνησης με στόχο να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις βασικές εντολές προγραμματισμού (όπως είναι οι εντολές κατεύθυνσης και προσανατολισμού)
·         Σύνθετος προγραμματισμός Ρομπότ: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11287 Περιβάλλον προγραμματισμού ρομπότ, με τη χρήση εντολών κίνησης δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να επιλέξουν χαρακτήρα ρομπότ, να επιλέξουν δάπεδο από διαφορετικές μαθησιακές περιοχές και να λύσουν αντίστοιχα προβλήματα.

Παιδί και περιβάλλον-φυσικές επιστήμες

 

·         Φωτόδεντρο, Ανάπτυξη Φυτού http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10811?locale=el
Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να αναγνωρίσουν οι μαθητές την επίδραση διαφόρων παραγόντων στην ανάπτυξη των φυτών.
  • Φωτόδεντρο, Δημιουργώ τροφικές αλυσίδες :http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10772?locale=el
Σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να συνδεθούν τα εικονιζόμενα φυτά και ζώα κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αποδοθούν σωστά οι τροφικές αλυσίδες έξι διαφορετικών συστημάτων.
  • Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια Α΄
Ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πακέτο, με στόχο να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, όπως: να μάθουν να κυκλοφορούν πεζοί με ασφάλεια, να γνωρίσουν τους κινδύνους που υπάρχουν στο δρόμο, να μάθουν τα σήματα κυκλοφορίας, να μάθουν για την ασφαλή οδήγηση με το ποδήλατο, καθώς και τις προφυλάξεις που πρέπει να παίρνουν όταν μετακινούνται με μέσα μεταφοράς.
·         Μαθαίνω να κυκλοφορώ με ασφάλεια Β΄
Ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πακέτο, που αξιοποιεί τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας με απλά και δημιουργικά μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής, παιγνίδια κυκλοφοριακής αγωγής και παιγνίδια εξοικείωσης, όπως: Σήματα και φανάρια, κόκκινο και πράσινο, Σταμάτης και Γρηγόρης, ζωγραφική σημάτων, φαναριών, καταστάσεων κυκλοφορίας και παιγνίδια - εξοικείωση με τον Η/Υ και τη χρήση ποντικιού: Παζλ, εικόνες, ποδήλατο, σύνθεση, μνήμη, δημιουργικά και γνωστικά παιγνίδια.
Η διαδραστική αυτή δραστηριότητα στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με έννοιες σχετικά με φυσικά φαινόμενα.
Διαδραστική ιστορία με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τους ήχους που τους περιβάλλουν, η παρατήρηση των διαφορετικών ηχητικών πηγών, που προέρχονται από μηχανές, από τη φύση ή από τον άνθρωπο, καθώς και η συσχέτιση μεταξύ των ακουστικών χαρακτηριστικών των ήχων και της μουσικής.
Δημιουργία διαδραστικής αφίσας με τις καλές και κακές πρακτικές κατά τη διάρκεια του καύσωνα. Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να εμπεδώσουν οι μαθητές τι πρέπει να κάνουν, όταν ο υδράργυρος ανεβαίνει επικίνδυνα.
Δυναμική οπτική αναπαράσταση με μορφή animation, που παρουσιάζει και επεξηγεί τον τρόπο σχηματισμού της βροχής.
Το μαθησιακό αντικείμενο έχει στόχο την κατανόηση του μηχανισμού δημιουργίας σκιάς από τους μαθητές και τους δίνει τη δυνατότητα να πειραματιστούν με τη φωτεινή πηγή, μεταβάλλοντας την απόστασή της από το εμπόδιο, και να δοκιμάσουν να δημιουργήσουν σκιές με διαφορετικά αντικείμενα ως εμπόδια.

 

Παιδί και δημιουργία και έκφραση

 Εικαστικά
Παζλ με θέμα γνωστούς πίνακες ζωγραφικής Ελλήνων και ξένων ζωγράφων με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με γνωστούς πίνακες ζωγραφικής του 19ου και του 20ού αιώνα. Το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει πέντε επίπεδα κλιμακούμενης δυσκολίας, με αυξανόμενο αριθμό κομματιών κάθε φορά.
με στόχο να πειραματιστούν τα παιδιά με διαφορετικές τεχνικές και εργαλεία σχεδίου και ζωγραφικής.
Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να πειραματιστούν με τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε) και να δημιουργήσουν τα χρώματα και τις αποχρώσεις που ζητούνται κάθε φορά, με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με τη διαδικασία ανάμειξης χρωμάτων.
Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι να αντιληφθούν οι μαθητές τον ρόλο της γραμμής στην οργάνωση των έργων του Klee και να τη συσχετίσουν με άλλα μορφικά στοιχεία, όπως είναι το περίγραμμα και το χρώμα. Επίσης δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να μελετήσουν το έργο άλλων ζωγράφων, όπως ο Joan Miró και ο Jean Dubuffet, και να δημιουργήσουν ζωγραφικά έργα με τη χρήση γραμμών.
Μπορούμε να βρούμε ποικίλες εικαστικές δραστηριότητες με διαδραστικές εφαρμογές οι οποίες είναι κατάλληλες για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας.

Μουσική


Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξάσκηση των μαθητών στην κατηγοριοποίηση των κρουστών μουσικών οργάνων με βάση το υλικό κατασκευής τους και το μέσο παραγωγής ήχου σε ξύλινα, μεταλλικά, δερμάτινα.
 Μουσικοκινητική δραστηριότητα με στόχο την εμπλοκή των μικρών μαθητών  σε διαφορετικές δραστηριότητες ενεργητικής ακρόασης και ανακαλυπτικής μάθησης.
Διαδραστικό μαθησιακό αντικείμενο με εικονικό πληκτρολόγιο πιάνου που στοχεύει στην κατευθυνόμενη μουσική δημιουργία και στην ελεύθερη μουσική έκφραση των μαθητών, στο πλαίσιο ανοιχτών δραστηριοτήτων.
Η δραστηριότητα αυτή έχει ως στόχο την εξοικείωση των παιδιών με το ρυθμό μέσα από διασκεδαστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια με τους ήχους.

Θεατρική Αγωγή

Διαδραστική δραστηριότητα αντιστοίχισης, για την εξοικείωση των μαθητών με βασικές έννοιες της θεατρικής παράστασης.
Το μαθησιακό αντικείμενο έχει ως στόχο αφενός την αναγνώριση των διαφορετικών ειδών κούκλας (μαριονέτες, μαρότες, δακτυλόκουκλες, γαντόκουκλες)  και αφετέρου τη δημιουργία μιας παράστασης κουκλοθέατρου.

Παιδί και πληροφορική


Στόχος του μαθησιακού αντικειμένου είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές εντολές μορφοποίησης κειμένου, αξιοποιώντας τον απλό και διαισθητικό χαρακτήρα που έχει η διεπιφάνεια χρήσης της εφαρμογής μέσω της οποίας παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας πολυτροπικών κειμένων. Διδακτικά η εφαρμογή μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητες δημιουργίας σχολικών εφημερίδων, προσκλήσεων  ή και αφισών.
  • Σβήσιμο οθόνης με σύρσιμο του ποντικιού:  http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-10763 Το μαθησιακό αντικείμενο δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές, με την κίνηση του ποντικιού, να καθαρίζουν το τζάμι ή την οθόνη, ώστε να εμφανίζεται η εικόνα που βρίσκεται από πίσω με στόχο την εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας.
Δραστηριότητα που στοχεύει στην εξάσκηση της χρήσης του ποντικιού μέσα από ένα κουίζ εντοπισμού μοτίβων από σχήματα.
Διαδραστική εφαρμογή παζλ, ως εργαλείο ανάπτυξης δεξιοτήτων, που περιλαμβάνει μία συλλογή τεσσάρων εικόνων αποτελούμενες από 20 κομμάτια η κάθε μια, με στόχο  οι μαθητές να εξοικειωθούν στη χρήση του ποντικιού.
Το μαθησιακό αντικείμενο έχει ως στόχο την εξοικείωση των μικρών μαθητών με τη λειτουργία του ποντικιού "σύρε και άσε" συνδυάζοντας το παιγνίδι και τη δημιουργικότητα των μαθητών.

Μένουμε σπίτι, αλλά μπορούμε ακόμα να πάμε ψηφιακή βόλτα στα Μουσεία και στην Ακρόπολη


·         Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού φέρνει τον Πολιτισμό στο σπίτι μας, διαδικτυακά https://www.elculture.gr/blog/article/menoume-spiti-mouseia/
Οι επισκέπτες μπορούν να δούν τις συλλογές των Μουσείων και της Εθνικής Πινακοθήκης με την ψηφιακή περιήγηση  και έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τα εκθέματα του Μουσείου μέσα από ειδικά διαμορφωμένες ψηφιακές εφαρμογές, ψηφιακά παιχνίδια, εκπαιδευτικά έντυπα, μουσειοσκευές και προβολές.
·         Μουσείο Ακρόπολης  theacropolismuseum.gr/el/content/ekpaideftiko-yliko
Παίζουμε ψηφιακά παιχνίδια, όπως:  Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο «Χρωμάτισε την Πεπλοφόρο»  όπου τα παιδιά μπορούν να διαλέξουν το πινέλο και τα χρώματα που επιθυμούν, χρωματίζοντας το άγαλμα της Πεπλοφόρου και αποθηκεύοντας ή τυπώνοντας το έργο τους ή το παιχνίδι «Αναζητώντας τη θεά Αθηνά» όπου τα παιδιά μέσα από μία εικονική περιήγηση στο Μουσείο αναζητούν τα επιλεγμένα εκθέματα της Θεάς Αθηνάς ακολουθώντας μία δέσμη φωτός.
·         Εικονική επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης:  https://artsandculture.google.com/partner/acropolis-museum
·         Εικονική πλοήγηση στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Μέσα από το εκπαιδευτικό έντυπο για το νηπιαγωγείο «Βλέπω, Παίζω, Ανακαλύπτω με τη Σύγχρονη Τέχνη» μπορούμε να επισκεφτούμε μερικά από τα έργα που παρουσιάζονται στη
 μόνιμη συλλογή, να μάθουμε γι’ αυτά, να αναρωτηθούμε και στη συνέχεια να δημιουργήσουμε δικά   μας έργα.
·         Παίζοντας στο σπίτι από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης https://cycladic.gr/page/paizontas-sto-spiti?slide=1# Μπορούμε να παίξουμε ψηφιακά παιχνίδια, όπως: Η διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα, τα παιχνίδια, η ενδυμασία  στην Αρχαία Ελλάδα κ.άλ.
·         Ιστορικό Μουσείο Κρήτης  (Ελ Γκρέκο: Το μεγάλο ταξίδι)
  https://www.historical-museum.gr/multimedia/elgreco/ διαδραστική εκπαιδευτική εφαρμογή  με    πολλά παιχνίδια για τους μικρούς μαθητές.


10 υπέροχες  παιδικές ταινίες


Παιδικές θεατρικές παραστάσεις, Ψηφιοποιημένο αρχείο του Εθνικού Θεάτρου


(ψηφιακά διαδραστικά σενάρια)

Οδηγίες από το εργαστήριο σχολικής ψυχολογίας του ΕΚΠΑ




  

Παράδειγμα: Παιχνίδι μνήμης με ζώα:
1. Κάνουμε «κλικ» στον σύνδεσμο και μεταφερόμαστε στη σελίδα του Φωτόδεντρου (επίσημο αποθετήριο μαθησιακών αντικειμένων του Υπουργείου Παιδείας).

2. Κάνουμε κλικ επάνω στην εικόνα και στο παράθυρο που ανοίγει βλέπουμε το μαθησιακό αντικείμενο
3  3.   Κάνουμε κλικ επάνω στο ερωτηματικό για να ακούσουμε τις οδηγίες και στη συνέχεια αφού κλείσουμε την εικόνα των οδηγιών (“κλικ” δίπλα στην καρτέλα), μπορούμε να παίξουμε το παιχνίδι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου